En SEO byrå som ger kunder

De flesta företagsägare vet att SEO (eller ”Search Engine Optimisation”) är det bästa sättet att växa ditt företag online. Google, men även flera andra sökmotorer, kan fungera som ett riktigt kraftfullt verktyg för att locka kunder till just dig så länge du vet hur du ska dra nytta av det.

Trots detta så är SEO något som upp emot 47% av alla småföretag har valt att inte investera i. Rent fundamentalt så kan SEO öka din visibilitet och driva trafik till just din hemsida. Sedan 2018 så har marknadsexperter estimerat att just sökmotorer genererar den största kvalitetstrafiken till hemsidor.

De flesta kunder har större förtroende för de företag som har en högre rankning, men det kan krävas en viss förståelse för hur just dessa algoritmer fungerar för att kunna platsa bland toppresultaten hos Google. Just detta kan vara en anledning till varför det kan vara en bra idé att jobba tillsammans med en SEO-byrå.

Dra nytta av specialisternas kunskaper

Dagens SEO-experter gör så mycket mer än bara driver trafik till din hemsida. SEO analys är ett sätt där man kan skapa bättre kvalitetstrafik och samtidigt öka din konversationsgrad. Seriösa SEO-agenturer erbjuder ofta en form av teknisk SEO där de analyserar din hemsidas prestanda. Detta inkluderar hur snabbt din sida laddas, trasiga länkar, 404-sidor, spam och mycket mer.

Målet med denna djupanalys är att se till att din hemsida fungerar på bästa sätt så att den ska kunna erbjuda dina kunder den information, produkter eller service som de letar efter.

En SEO-specialist använder sig av avancerade verktyg och tekniker för att analyserar SEO prestandan över hela internet.

Expertens kunskaper gör det möjligt att göra en noga genomgång för att ta reda på vad just din idealkund letar efter. När du vet detta så kan du mycket lättare skapa det innehåll som lockar kunder. Resultatet blir att du får mycket mer trafik till din hemsida från kunder som vill ha just din produkt.

Genom att ha en fullt fungerande hemsida så ökar du dina chanser till att sälja och bygga ditt varumärke.

Förbättra användarupplevelsen

Folk som shoppar online har ett enormt utbud att välja bland och det vet dem! Om de har haft dålig service på ett ställe så väljer de att gå någon annanstans istället. Av den anledningen så är även användarupplevelsen väldigt viktig när det gäller hur din hemsida presterar och placerar hos sökmotorer. I regel så kan man räkna med att i snitt 88% av användare inte kommer att återvända till en hemsida där de haft en dålig användarupplevelse.

Sofistikerade algoritmer hos sökmotorer kan räkna ut hur mycket en besökare interagerar med en hemsida. Om din hemsida har många träffar i kombination med att besökare snabbt lämnar din sida så kommer sökmotorerna helt enkelt att anta att du inte erbjuder en bra användarupplevelse.

Vad du behöver göra för att förbättra din hemsida är inte alltid uppenbart och många gånger kan det bara identifieras med hjälp av sofistikerade SEO-verktyg eller experter som har sett samma problem hos andra klienter. Experter kan med rätt verktyg analysera hela din hemsida och avlägsna det som skapar problem. Den information som du kan få från en SEO-byrå kan i sin tur hjälpa dig att fatta rätt beslut om din hemsidas design och den typ av innehåll du väljer att publicera.

Håll koll på sökmotorers algoritmuppdateringar

Sökmotorer har som mål att leverera den information som bäst passar deras användares sökningar. För att kunna göra det så använder sig dessa företag av olika sofistikerade algoritmer som analyserar upp emot 200 olika metriker. Denna algoritm uppdateras också regelbundet.

Som ett exempel så släpper Google upp emot nio olika algoritmuppdateringar varje dag. Företaget utför också tre eller fyra större uppdateringar varje år. Alla dessa förändringar till algoritmerna kan ha stor verkan på en hemsidas placering bland sökresultaten. Detta är viktigt då sökmotorer har klara guidelines som förbjuder hemsidor från att försöka manipulera sökresultaten med hjälp av SEO.

Med en så stor volym av uppdateringar så är det svårt för företag att hålla koll på algoritmer utan att anställa en SEO-expert på heltid. Det krävs dessutom erfarenhet för att förstå hur dessa algoritmer fungerar.

En SEO-byrå är det bästa sättet att hålla koll på dessa trender och kunna göra nödvändiga förbättringar av din sida. Detta är eftersom dessa experter redan förstår hur detta fungerar och det är därför lättare för dem att avgöra om du behöver göra några förändringar till din hemsida eller strategi.

Öka din synlighet online

Ju högre rakning du har hos sökmotorerna, desto mer kommer du att synas. Du kommer inte bara synas hos potentiella kunder som är på jakt efter just de tjänster eller produkter du säljer, utan du kommer också att synas bland andra professionella aktörer. En viktig SEO-strategi är att länka till annan högkvalitativt innehåll och skribenter länkar ofta till relevanta resultat från Googles första sida.

En SEO-expert kommer inte bara att hjälpa dig att hamna högst upp bland sökresultaten, utan de kommer se till att du stannar där också.